« Tagasi

Saku valla teede hooldusest talvel

Saku valla põhjapiirkonnas, Kiisa-Kurtna piirkonnas, Saku aleviku idapiirkonnas, Saku aleviku lõunapiirkonnas ja Saku aleviku läänepiirkonnas osutab teenust Tänassilma küla ettevõte Riab Teedeehituse OÜ. Saku valla läänepiirkonnas osutab teenust Saue ettevõte OÜ Kalsep ja Saku valla idapiirkonnas TÜ Šeiker Roobukalt. Kõik need ettevõtted on suure teehoolde kogemusega ja neil on olemas vajalikud masinad.

Riigihanke tingimuste kohaselt peavad teenuseosutajad pakkuma hooldeteenust ka oma hooldepiirkonna erateede omanikele. Teenuse hinnad ja tellimise kontaktnumber:

TÜ Šeiker, lumelükkamise hind  43,2 eurot tund, tel 54 005 452

Kalsep OÜ, lumelükkamise hind  45,6 eurot tund, tel 51 35 136

Riab Transport OÜ, lumelükkamise hind  44,4 eurot tund, tel 53 269 502.

Kindlasti tuleks teenuse tellimisel eelnevalt võimalik teenuse maht täpsustada.

Teemeister

Vallavalitsuse tellitava teede talihoolde üle teostab järelevalvet teemeister. Üldjuhul täidab teemeistri ülesandeid vallavalitsuse vallamajanduse insener Siim Rõõmus, kuid vajadusel asendavad teda ka taristuinsener Toivo Alasoo ja majandusteenistuse juht Virko Kolks. Teemeistri valvetelefoni number on 53 422 929 ja e-posti aadress majandus@sakuvald.ee . Teemeistrit peaks informeerima juhul, kui mõni teelõik on jäänud hooldamata. Samuti peaks teemeistrit informeerida siis, kui sõiduk on jäänud avalikule teele lumme kinni ja omanik selle juurest lahkub.

Riigimaanteede talihooldust tellib Maanteeamet ja Saku vallas asuvatel teedel osutab teenust AS Nordecon. Riigimaanteede sõiduolude kohta jagab infot maanteeinfokeskus telefonil 1510.

Mis ajaks ja kuidas peavad teed olema hooldatud?

Tavaolukorras peavad Saku aleviku tänavad olema nõuetekohaselt hooldatud tööpäevadel hiljemalt kella 6.00 ja nädalavahetustel kella 7.30, lumekihi paksus ei tohi ületada nelja sentimeetrit. Ülejäänud piirkondades peab tee olema nõuetekohaselt hooldatud tööpäevadel hiljemalt kella 6.30 ja nädalavahetustel kella 8.00 ning lume paksus ei tohi ületada kaheksat sentimeetrit. Libedustõrjet tellitakse töövõtjatelt ühekordsete tellimustena. Raskete ilmastikuolude korral lepivad teemeister ja töövõtja esindaja iga kord eraldi kokku kuidas ja mis ajaks tee saab nõuetekohaselt hooldatud. Rasketeks ilmastikuoludeks loetakse järgnevaid juhtumeid:

-          Väga intensiivne lumesadu, sajuhulk 20 mm ja üle selle 12 tunni või lühema aja vältel;

-          Tugev tuisk, lumesadu ja tuule kiirus valdavalt üle 15 m/s 12tunni või enama aja vältel;

-          Eriti ohtlik jäide, ladestuse diameeter 20 mm ja üle selle;

-          Eriti ohtlik jää ja sulalume ladestus, diameeter 35 mm ja üle selle;   

Raskete ilmastikuolude korral tagatakse esmalt suurema liiklustihedusega teede läbitavus. 

Sarnaselt eelmise talvega tellib vallavalitsus talihoolet kõigil vallateedel ning vajadusel ka nendel riigiteedel, kus toimub ühistranspordiliiklus. Lisaks hooldatakse avaliku kasutuse lepingutega hõlmatud erateid ja neid hajaasustuses asuvaid erateid, mis on nõuetekohaselt välja ehitatud ning mis teenindavad vähemalt viit eluaset, millest kolmveerandis on rahvastikuregistri andmetel elanikud. Samuti hooldatakse teid sotsiaalhoolekandeteenust vajavatel isikutel.

Üksikjuhtumitel lükatakse lund nendel erateedel, mis on väga pikad, kulgevad üle mitme eri omaniku kinnistu ning viivad üksiku elamu juurde. Eelmisest talvest alates on võimalik taotleda tee hooldamist ka endistes aiandusühistutes. Selleks peavad vähemalt pooltes aiandusühistu majades elama inimesed, kes on  rahvastikuregistri andmetel Saku valla kodanikud, ja teed peab olema võimalik hooldada. Hooldeteenuse saamiseks tuleb esitada vallavalitsusele taotlus.

Millist teed saab hooldada?

Tihti on vallavalitsusest küsitud, mida tähendab nõuetekohaselt välja ehitatud tee hajaasustuses ja milline peab olema tee endistes aiandusühistutes, et seda saaks hooldada. Teemeister hindab tee vastavust nõuetele igal juhtumil eraldi, kuid üldjuhul peab tee vastama järgmistele nõuetele:

-          Teel peab olema piisav kandevõime, tagamaks hooldemasina läbipääsu igasugustes ilmastikuoludes. Väljaspool tiheasustusalasid kasutatavate hooldemasinate kaal algab kümnest tonnist ja juhul kui tee kandevõime pole piisav, jäävad hooldemasinad kinni; 

-          Teekoridor peab olema nelja meetri kõrguselt ja laiuselt takistustest vaba. Kõrguse nõude peamine põhjus on lume raskuse all teele vajuvad oksad ja kohati ka õhuliinid. Kuna hooldemasinad on tihti üle kolme meetri kõrged, lisaks veel vilkurid ja töötuled, segavad oksad masina läbipääsu. Samuti on  lumetera hõlm suurtel masinatel kolm meetrit lai ja ruumi on vaja ka lumevallile;

-          Teel olevad roopad ja ebatasasused ei tohi ületada kümmet sentimeetrit tee põhikõrgusest. Hooldemasina lumetera pole mõeldud pinnase teisaldamiseks, sestap lõhuvad suuremad konarused tera konstruktsiooni. Ka lumelükkamise kvaliteet jääb suuremate ebatasasustega väga halb ja sõiduautodel on sellisel teel raske läbi pääseda;   

-          Tee asukoht peab olema hooldemasina juhile arusaadav ka lumesaju ja tuisu korral. Vajadusel tuleb sirgetel lõikudel tähispostid paigaldada iga 40 meetri tagant ning tähistatud peavad olema ka kurvid ja kitsendused;

-          Pikemate tupikteede korral peaks olema võimalik masinatel tee lõpus ümber pöörata.

Põhiprobleemid ongi olnud aiandusühistute väga kitsad teed, väljapoole krunte ladustatud ehitusmaterjalid, küttepuud jms, ülekasvanud hekid ja puud ning haljasala kaitsvad tähistamata kivid, mis lõhuvad hooldemasinaid.

Valmis on nii mehed kui masinad.